08.02.2020
Особливості формулювання запитань в процесі опитування (діти, що зазнали насилля або жорстокого поводження, підопічні з психічними розладами, особи літнього віку)

- Уміння визначати і розрізняти часові інтервали.
- Використання виразів, які показують часове співвідношення, наприклад, завтра, вчора.
Запитання для встановлення часу (інтерв’ювання неповнолітніх)
- Чи ти ходив тоді до школи?
- В якому це було класі?
- Хто був твоїм класним керівником?
- Де ти тоді жив?
- Скільки у той день було уроків?
- На які позашкільні заняття ти ходив?
- Чи у той день ти був у школі?
- Чи це був день, коли немає занять у школі?
- Чи це були канікули?
- Яка тоді була погода?
- Чи тоді треба було носити теплі куртки?
- Чи йшов сніг?
- Хто був тоді удома?
- Було темно чи світло?
- Чи на той момент ти вже умився перед сном?
- Чи в той день ти був у дитячому садочку?
- ЧИ це було перед програмою “На добраніч, діти”?
- Про що була програма “На добраніч, діти”?
- Хто з тобою тоді жив у квартирі?
- Чи тоді було якесь свято?
- Чи ялинка була прикрашена?
Запитання про місце події
- Описують з огляду на свою зацікавленість місцем, незвичність, емоційна залученість (вибірковість).
- Маленькі діти не в змозі описати місце події за допомогою загальних понять шляхом їх категоризації (вказати залізничний вокзал у місцевості Н., виїзну дорогу з міста, торговельний пасаж тощо).
- Використовують відповідні для їхнього віку слова:
Там стояв поїзд...
Там уже не було будинків на вулиці... лише дерева і такий дорожній знак... великий, зелений, з літерами.. цифрами..
Там нічого не було, тільки магазини з кожного боку, і не їздили машини.
- Описують місце, вказуючи функцію, яку воно відіграє:
замість Це сталося перед входом до банку - Це було там, де мама зі мною ходить за грошима замість Це сталося у майстерні - Це було там, де тато тримає свої інструменти й шурупи.
- Запитати про функцію, яку виконувало місце події: Що у цьому місці можна робити? Для чого служить це місце?
- Можна апелювати до емоційних реакцій: Чи було там щось дивне? Чи було щось, що тебе налякало? Чи у цьому місці було щось смішне? тощо.
- Про людей, які у той час також перебували у цьому місці: Хто там був? Хто приходить у це місце? тощо.
Запитання про місце події
- Чи ти вже колись був у цьому місці?
- Чи ти знаєш це місце?
- Хто ще знає це місце?
- Чи ти туди ще ходиш?
- З ким ти там раніше був?
- Хто тебе туди завів?
- Що там можна робити?
- Хто ще там був?
- Як ти називаєш це місце?
- Як інші особи називають це місце?
- Розкажи, що там було?
- Що ти там бачив?
- Чи там було щось смішне?
- Чи там було щось цікаве?
- Чи було там щось дивне?
- Чи було там щось страшне?
- Чи там було щось для дітей?
- Там було світло чи темно?
- Там було тепло чи холодно?
- Чи там чимось пахло?
- Чи це був гарний запах?
- Як туди можна увійти?
- Як можна звідти вийти?
Запитання про кратність події. З правової точки зору важливо з’ясувати, була подія одноразовою або багаторазовою
- Для перевірки математичних умінь: (1) дитина безпомилково перераховую цифри у порядку їх зростання – цього недостатньо, (2) вміє показати це конкретне число (витягує з коробки з олівцям 5 з них, або зі жмені з намистинками необхідну їх кількість).
- Важко виокремити різні події з потоку інформації: ситуації, які повторюються, у спогадах можуть накладатися з огляду на їх подібність. Слід постійно перепитувати і уточнювати, про які події йдеться в даний момент.
- Якщо дитина повідомила, що хтось торкався певних місць на її тілі: на запитання про кількість повторів називає точне число, вона рахує лише ті ситуації, які стосувались саме цієї форми дотику, не враховуючи усіх інших випадків сексуальної поведінки (дотиків в інші місця, за інших обставин).
- Це сталося раз чи більше разів?
- І. торкався цього місця лише раз чи більше разів?
- Тітка Марія побила тебе чорним паском один раз чи більше разів?
- Чи М. бив тебе також іншим паском?
- Чи М. бив тебе ще чимось іншим?
- Чи ти можеш сказати, скільки разів І. стукнув тебе по голові?... Покажи, скільки разів, за допомогою пальців.
Під час інтерв’ю звернути увагу:
- Що змінило настрій особи?
- Яка тема змінила настрій?
- Яка тема спричинила зміну в поведінці?
- Яка тема призвела особу до спроби відволікти інтерв’юєра?
- Які теми особа обминала зовсім?
- Що говорила мова тіла особи?
- Якщо людина не відкрилася, то проконсультуйтеся в інших членів команди, що можна ще зробити.
- Не говоріть особі, що ви знаєте, що з нею чинили певні дії.
- Не називайте самі ім'я конкретного насильника.
- Не говоріть, що саме ви думаєте про подію, яка з нею трапилося.
- Особи, які перебувають в місці несвободи залежать від адміністрації, пам’ятайте про це.
- Діти не виправляють дорослих, бо вважають, що дорослі завжди праві.
- Діти впевненні, що повтор одного й того самого запитання говорить про те, що вони надали неправильну відповідь.