08.02.2020

Рекомендації щодо здійснення опитування в місцях несвободи

Загальна інформація щодо проведення інтерв’ю

  1. Продумайте, кого в першу чергу ви хочете опитати (хворих, неповнолітніх, довічно ув’язнених тощо) і як ви будете фіксувати отриману інформацію (диктофон, нотатки, за допомогою іншого монітора).

  2. Перед початком інтерв’ю приділіть увагу місцю його проведення, впевнившись, що воно розташовано поза зоною чутності і. бажано. Поза зоною видимості персоналу. 

  3. Попросить персонал надати повні списки осіб, які утримуються в місті несвободи, і спілкуйтесь переважно з тими, кого ви оберете самостійно або хто сам висловив бажання поспілкуватися з вами. 

  4. Будьте готові відмовити адміністрації та персоналу місця несвободи. Якщо вони активно нав’язують вам окремих осіб для інтерв’ю.

  5. Продумайте безпечні умови бесіди для себе (відстань від опитаного, наявність іншого монітора, зона видимості персоналу тощо).

  6. Вдягніться в діловому стилі або краще стилі cagual. Уникаючи яскравих кольорів та сміливого дизайну одягу (декольте, підбори, шорти тощо). Неохайність або, навпаки. Вишуканість одягу будуть практично завжди оцінені як щось таке, що не викликає довіри. 

  7. Зовні ваш соціальний статус має бути таким, що його важко визначити.

  8. Якщо у вас відсутній досвід проведення інтерв’ю в рамках НПМ або цей досвід є незначним, краще поки проводьте бесіди разом із більш досвідченим монітором. 

  9. Сядьте трохи збоку від опитаного, уникаючи прямого розміщення навпроти особи.

  10. Установіть зоровий контакт і не тримайте руки та ноги схрещеними, показуючи відкриту позицію стосовно людини.

  11. Назвіть себе та чітко поясніть опитуваному, яка мета вашого візиту й інтерв’ю. Окресліть межі своїх повноважень. Людина одразу повинна знати. У чому і як саме ви можете їй допомогти. 

  12. Наголосіть на добровільності інтерв’ю.

  13. Погодьте з особою спосіб фіксації інформації. Якщо це диктофон або відеозйомка, отримуйте згоду від опитуваного. Якщо це нотатки у блокноті, намагайтеся використовувати скорочення, щоб записати якомога інформації. Корисною є фіксація в записах щодо поведінки людини, її зовнішності. Слід також враховувати, що розшифровування нотаток має проводитися у максимально стислі строки, адже багато даних, які не були зафіксовані, монітор тримає у пам’яті, але це триває  недовго. 

  14. Дотримуйтесь  вимог конфіденційності. Попередте, куди і в якому вигляді піде отримана вами інформація.

  15. Будуйте вашу бесіду відповідно до стандартного переліку запитань для цього типу місця несвободи.

  16. Спілкуйтесь спокійно, доброзичливо. Тримайте максимально можливу емоційну та фізичну дистанцію. 

  17. Ставтеся до опитуваних так, як хотіли би, щоб ставилися до вас: поважайте, будьте чесні, уважно слухайте. Необхідно дати зрозуміти людині, що її слова важливі, гідні уваги. Вона повинна відчувати, що її випадок хоча б у чомусь є унікальним.

  18. Враховуйте гендерні, вікові, національні особливості опитуваного, стан його здоров’я та емоційний стан тощо.

  19. Задавайте запитання прості, намагаючись отримати конкретну інформацію і факти.

  20. Уникайте спеціальної термінології, рідковживаних слів. Запитання мають бути відкритими, щоб не було можливості дати коротку відповідь так чи ні, не питайте про несуттєві деталі. Важливо зосередитися на конкретній проблемі опитуваного. Разом з тим не намагайтеся тиснути на людину, до болісних моментів потрібно виявити співчуття.

  21. Якщо особа розповідає занадто багато, не може втримати одну думку, перестрибує з однієї проблеми на іншу, в процесі бесіди підсумовуйте викладене та фіксуйте цю інформацію. Озвучуйте вголос та уточнюйте правильність почутого.

  22. Намагайтеся менше говорити і більше слухати. Не давайте правової та іншої оцінки почутому. Щоб ви не почули, слід уникати реакції засудження або відчуження.

Загальні рекомендації для інтерв’юера

  • Основа психологічного контакту - загальна зацікавленість в предметі розмови.

  • Ува́га - спрямованість психічної діяльності людини та її зосередженість у певний момент на об'єкти або явища, які мають для людини певне значення.

  • Коректність питань - питання, сформульовані тактовно, ввічливо з розумінням особливостей дитини та ситуації.

  • Співчуття - чуйне ставлення до горя, до переживань.

  • Повага - абстрактна соціальна категорія, що відображає оцінку почуття гідності того, на кого направлена дана оцінка.

  • Підвищення особистісного ресурсу. Особистісний ресурс - індивідуальна система взаємопов’язаних внутрішніх і зовнішніх ресурсів людини, які забезпечують різноманіття можливих векторів розвитку й трансформації особистості в процесі її власного життєвого шляху.

  • Чіткі межі спілкування. 

  • Нульова толерантність (Zero Tolerance) - повне несприйняття, абсолютна відмова від насильства в будь-якому його прояві.

 

Роль монітора під час проведення інтерв’ю з неповнолітніми

  • Бути об’єктивним. Не нав’язувати  власних переконань дитині, а зосередитись на з’ясуванні фактів. 

  • Бути нейтральним. Завжди обдумувати та обговорювати альтернативні гіпотези.

  • Бути дружнім до особи – приємним, підтримуючим, не проявляти авторитаризму.

  • Не сердитись, якщо дитина не так себе поводить і не так відповідає.

  • Співпереживати та бути терплячим, але не переходити межу.

  • Не травмувати особу.

Уникати

  • Прямого, пильного погляду на особу упродовж усього спілкування. Зосереджувати погляд на особі потрібно не більше ніж  30 % від часу спілкування.

  • Привнесення власних проблем/тем в розмову, розповідей про власне минуле.

  • Не мати на собі яскравих та великих прикрас, оскільки дитина буде концентрувати увагу на прикрасах, а не на розмові.

Загальні техніки опитування

  • Використовуйте мову, зрозумілу особі.

  • Завжди просіть пояснити слова або вирази, які ви не розумієте.

  • Використовуйте фрази, що містять тільки одне питання або одну думку, прості слова, прості форми і короткі речення. 

  • Уникайте використання “якщо / тоді” з маленькими дітьми.

  • Будьте конкретні у своїх питаннях - маленькі діти сприймають інформацію буквально.

  • Відрегулюйте темп інтерв'ю відповідно до рівня розвитку та вікових особливостей особи, щоб дати їй можливість відкритися.

  • Будьте терплячими.

  • Якщо особа затуляє своє обличчя або очі, знижує голос чи шепоче, відповідаючи на питання, дозвольте їй це зробити.

  • Контролюйте свої емоції, тон вашого голосу, вашу міміку, не показуйте цікавість або шок, незалежно від того, що говорить особа.

  • Будьте обережні із запитаннями “так-ні”.

Розділи

Повідомити про порушення
ПІДПИСАТИСЯ НА РОЗСИЛКУ Підписатися
  • monitor-info.com.ua
  • +38 067 011 45 45 (UA)
  • 04070, м. Київ, Волошськая 22/28 (Хорива 22/28) кв. 54 (1 поверх)