Огляд існуючих у світі моделей НПМ
У різних країнах світу існують різні моделі НПМ. Однак спільним для всіх них є те, що національні превентивні механізми мають бути незалежними. Незалежність, функціональна і фінансова, є мінімальною вимогою для будь-якого національного превентивного механізму:
НПМ, які акредитовані статусом А , тобто є Національними інститутами з прав людини, Міжнародний координаційний комітет визнає такими, що відповідають нижченаведеним Паризьким принципам:
- Мають незалежність, гарантовану Конституцією і законом;
- Мають автономний статус від держави;
- Мають плюралістичне членство;
- Користуються широкими повноваженнями по захисту та просуванню прав людини;
- Мають достатні засоби для незалежної роботи.
Нижче пропонуємо короткий огляд моделей НПМ, які працюють у різних країнах світу.
Азербайджан
Комісар з прав людини (Омбудсмен) - Національний інститут з прав людини, акредитований статусом А. Фінансується державним бюджетом . Незалежність від держави встановлена законом , немає втручання або нагляду з боку держави.
Албанія
Омбудсмен - Національний інститут з прав людини, акредитований статусом А. Незалежний від держави. При створенні інституту в 1999 році міжнародні експерти (Human Rights Watch) прокоментували, що 'юридична основа є гарною'.
Великобританія
18 Інститутів, скоординованих Інспекцією В'язниць. Органи призначені на основі того, що їх статус дає їм необмежений доступ до місць ув'язнення, включаючи право здійснювати неоголошені візити, і необмежений доступ до інформації про ув'язнених і умови утримання. Ці органи також органи є незалежними і мають професійні знання для візитів.
Вірменія
Захисник прав людини - Національний інститут з прав людини, акредитований статусом А. Обраний парламентом як незалежна особа, з окремим офісом для роботи НПМ. Фінансується державним бюджетом, але через окрему бюджетну лінію. Відсутня втручання або нагляд з боку держави.
Гондурас
Національна комісія з прав людини - ніякого втручання з боку держави.
Грузія
Офіс уповноваженого з прав людини - Національний інститут з прав людини, акредитований статусом А. Відповідно до закону, будь-який вплив або втручання в діяльність заборонено і карається законом. Таким чином, відсутня будь-яке втручання з боку держави.
Данія
Омбудсмен - незалежність захищається законом, немає посилань на втручання або нагляд з боку держави.
Естонія
Канцлер юстиції - незалежність захищається законом. Немає посилань на втручання або нагляд з боку держави.
Іспанія
El Defensor del Pueblo - Національний інститут з прав людини, акредитований статусом А.
Кіпр
Омбудсмен - незалежність встановлена законом. Немає посилань на втручання або нагляд з боку держави.
Коста Ріка
Defensoria de los Habitantes - Національний інститут з прав людини, акредитований статусом А. Немає посилань на втручання або нагляд з боку держави.
Ліхтенштейн
Комісія з виправлення - ніякого втручання або нагляду з боку держави.
Люксембург
Mediateur du Grand Duche de Luxembourg - ніякого втручання міністерств чи законодавчої влади виявлено не було. Бюджет затверджується парламентом щорічно.
Малі
Commission Nationale des Droits de l'Homme. Частиною повноважень Комісії є право здійснювати, в разі необхідності, візити в місця утримання під вартою та інформувати уряд про умови утримання ув'язнених, що є малою частиною регулярних візитів, передбачених ФПКПК. Бюджет Комісії формується за рахунок держави, але ніяким законодавчим актом цей процес не регулюється. Тим не менше, немає згадок втручань з боку міністерств, які могли б перешкоджати незалежності Комісії.
Мальдіви
Комісія з прав людини - відсутня видиме посилання на втручання з боку держави.
Маврикій
Національна комісія з прав людини - Національний інститут з прав людини, акредитований статусом А. З фінансового боку, перед початком кожного фінансового року Комісія подає кошторис своїх витрат, яка піддається незалежному аудиту. Далі представляється Національній Асамблеї. ' Голова та інші члени Комісії призначаються Президентом за поданням Прем'єр-міністра, на термін, який він вважає підходящим. ' Відповідно до закону, відсутнє будь-яке втручання з боку держави.
Македонія
Омбудсмен - призначається Президентом. Немає припущень втручання з боку держави.
Мальта
Рада осіб, що відвідують осіб, позбавлених волі, та місця позбавлення волі, призначається міністром, відповідальним за імміграцію. Це, безсумнівно, суперечить незалежності НПМ. Законодавство передбачає необхідність Ради звітувати перед Міністром .
Мексика
Національна комісія з прав людини - Національний інститут з прав людини, акредитований статусом А.
Молдова
Центр з прав людини, спільно з Консультативною Радою .
Нідерланди
Шість національних інспекцій під керівництвом Інспекції Безпеки і Правосуддя (ІБП) . Робота шести інспекторів раніше координувалася Інститутом Імплементації Санкцій (ІІС) . Але з недавнього часу (весна 2012 ) цей Інститут об'єднався з іншого Інспекцією, яка спеціалізується на поліції. Обидві інспекції спочатку були призначені як НПМ. Дані інспекції є підрозділами Міністерства Юстиції. Їх незалежність від Міністерства влаштована за допомогою спеціального регулювання.
Німеччина
Федеральне агентство з попередження катувань - незалежність гарантується законом. Почесні члени агентства діють незалежно і не є предметом легального або будь-якого іншого нагляду з боку держави.
Нова Зеландія
Комісія з прав людини і чотири інших органи, включаючи Офіс Омбудсмана - Національні інституції з прав людини, акредитовані статусом А. НПМ незалежні від держави і від установ, за якими вони спостерігають. Не помічено ніякого втручання або з боку держави.
Польща
Омбудсмен - Національний інститут з прав людини, акредитований статусом А. Незалежність від виконавчої влади захищається законом.
Сенегал
Observateur National dees lieux de privation de liberte - ніякого втручання з боку держави.
Сербія
Омбудсмен - Національний інститут з прав людини, акредитований статусом А.
Словенія
Омбудсмен - Омбудсмен був призначений з посиланням на Паризькі принципи для функціональної, персональної та фінансової незалежності.
Уругвай
Institución Nacional de Derechos Humanos - протягом 2009 року УПО Великобританії рекомендували Уругваю переконатися в тому, що їх НПМ забезпечені достатньою кількістю людських, фінансових та логістичних ресурсів згідно з ФПКПК .
Франція
Côntroleur Général des lieux de privation de liberté - незалежність захищається законом і закон робить категорично неможливим отримувати які б то не було інструкції від влади в своїй сфері діяльності. Інститут має свій власний бюджет, який встановлюється парламентом. Таким чином, ніякого втручання з боку держави.
Хорватія
Омбудсмен - Національний інститут з прав людини, акредитований статусом А. Немає посилань на втручання або нагляд з боку держави.
Чеська Республіка
Громадський захисник прав - незалежність встановлена законом. Немає посилань на втручання або нагляд з боку держави.
Чилі
Institutio Nacional de Derechos Humanos - згідно з даними Міжнародної Амністії, процес створення цього інституту почався в липні 2011 року, хоча лист на сайті ППП припускає, що він був створений в грудні 2009 як НПМ.
Швеція
Омбудсмен і канцлер юстиції - призначається парламентом та урядом відповідно.
Швейцарія
Commission nationale de prévention de la torture - Комісія має фіксований щорічний бюджет. Немає припущень втручання з боку держави.