Забеспечення належної якості лікування та догляду за пацієнтами в закладах охорони здоров'я в Україні
Лікування може бути ефективним, лише якщо воно безпечне і якісне.
Уникнення неналежного поводження
Значна більшість працівників у більшості закладів охорони психічного здоров'я повністю відда- ні забезпеченню належного догляду за пацієнтами. Часто це особливо помітно, коли рівень за- безпечення працівниками і наявні ресурси обмежені. Проте всі працівники закладів охорони психічного здоров'я мають усвідомлювати, що через низку можливих факторів (індивідуальних та/або системних) догляд за стаціонарними пацієнтами іноді може вийти з-під контролю навіть у ситуації належного забезпечення психіатричного закладу ресурсами та відповідного керування.
Хоча вкрай малоймовірно, що в закладах охорони психічного здоров’я відбуватиметься кату- вання як таке, на жаль, можуть траплятися випадки неналежного поводження з пацієнтами, на- віть якщо значна більшість співробітників мають найкращі наміри щодо своїх пацієнтів. За склад- ніших обставин, наприклад, коли бракує фінансових, людських і матеріальних ресурсів, пацієнти стаціонарів можуть виявитися ще вразливішими.
Хоч би якою була причина неналежного поводження з пацієнтами, такого ніколи не можна допускати. Тому керівництво закладів охорони психічного здоров’я повинно діяти на випередження, щоб запобігати неналежному поводженню з пацієнтами з боку працівників, забезпечувати постійну пильність та регулярно нагадувати своїм співробітникам про те, що до пацієнтів стаціонарних відділень слід завжди ставитися з повагою, та що неналежне поводження з пацієнтами в будь-якій формі (вербальній чи фізичній) абсолютно неприйнятне, і за нього може бути відповідне покарання.
Керівництво закладу має підтримувати своїх співробітників у тому, щоб вони виконували свою роботу належним чином, і запобігати нехтуванню потребами тих пацієнтів, за яких заклад узяв на себе відповідальність.
Форми неналежного поводження
Неналежне поводження з пацієнтами стаціонарів з боку працівників закладів охорони психічно- го здоров'я може мати різні форми наприклад:
- вербальне неналежне поводження (приміром, неповага, крики, образи, грубість, словес- не приниження);
- фізичне неналежне поводження (а саме штовхання, ляпаси, удари, побиття, удари ногами, застосування палиць);
- психологічне неналежне поводження (як-от цькування, приниження);
- сексуальний контакт або експлуатація;
- агресія та насильство між пацієнтами (наприклад, цькування, відкрите фізичне або сексуальне насильство);
- застосування медичних препаратів для неклінічних, каральних цілей;
- застосування ізолювання та/або засобів фізичного/механічного гамування для неклініч- них, каральних цілей;
- недбалість, що призвела до тяжких наслідків (скажімо, бракує необхідного соматичного або психіатричного лікування та догляду, що призводить до значного погіршення стану здоров'я);
- нелюдські та/або принизливі умови перебування;
- брак належного харчування;
- незабезпечення права на приватність та неповага до гідності.
Ознайомитись з повним текстом методологічних рекомендацій ви можете у доданому файлі.
Цей порадник підготовлено в рамках проекту Ради Європи Посилення імплементації європейських стандартів прав людини в Україні.
Автори: Клайв М’ю та Микола Гнатовський