Методичні рекомендації щодо проведення моніторингового візиту НПМ до спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату та навчально-реабілітаційного центру
Постановою КМУ від 06.03.2019 No 221 затверджено положення про спеціальну школу і навчально-реабілітаційний центр, в структурі яких мо- жуть бути інтернати.
Спецшкола і НРЦ – загальноосвітні заклади системи освіти, в них надаються освітні послуги дітям з особливи- ми освітніми проблемами.
Спецшколи та НРЦ можуть бути державної, комунальної чи приватної форми власності.
Здебільшого такі заклади власність обласних рад та підпорядковуються департаментам/управлінням освіти і науки обласних державних адміністрацій. Також є заклади, які становлять власність органів місцево- го самоврядування та підпорядковані відповідним управлінням/відділам виконкомів.
Спецшкола створюється для реабілітації та навчання дітей, у яких одне виражене порушення (слуху, зору, опорно-рухового апарату, інте- лектуального розвитку, тяжкі порушення мовлення).
НРЦ4 створюється для реабілітації та навчання дітей, у яких поєднані два порушення (одне з яких є порушення інтелектуального розвит- ку), зокрема:
- для дітей, які мають порушення слуху в поєднанні з порушення- ми інтелектуального розвитку та/або порушеннями опорно-ру- хового апарату;
- для сліпоглухих дітей;
- для дітей, які мають порушення зору в поєднанні з тяжкими системними мовленнєвими порушеннями чи порушеннями ін- телектуального розвитку та/або порушеннями опорно-рухово- го апарату;
- для дітей, які мають порушення опорно-рухового апарату в по- єднанні з тяжкими системними мовленнєвими порушеннями чи порушеннями інтелектуального розвитку;
- з порушеннями інтелектуального розвитку в поєднанні з тяжки- ми порушеннями мовлення.
- розвитком інклюзивної освіти спецшколи протягом останніх років ре- організовувались у НРЦ.
Відповідно до постанови КМУ від 06.03.2019 No 221, уряд встановив чіткі відмінності спецшколи і НРЦ: спецшкола надаватиме загальну середню освіту, НРЦ – базову середню освіту.
Завдання спецшколи:
- забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами, зу- мовленими стійкими фізичними, психічними, інтелектуальними або сенсорними порушеннями, на здобуття загальної середньої освіти з урахуванням особливостей їхнього психофізичного роз- витку;
- забезпечення в освітньому процесі системного психолого-педа- гогічного супроводження з урахуванням стану здоров’я, особли- востей психофізичного розвитку учнів (вихованців);
- розвиток природних здібностей і обдарувань, творчого та кри- тичного мислення учнів (вихованців), забезпечення їх допрофе- сійної підготовки та соціалізації;
- сприяння засвоєнню учнями (вихованцями) норм етики та загальнолюдської моралі, міжособистісного спілкування, основ гігієни та здорового способу життя, початкових трудових умінь і навичок;
- сприяння всебічному розвиткові учнів (вихованців);
- сприяння набуттю ключових компетентностей учнями (вихо- ванцями), запровадження педагогіки партнерства, надання кон- сультацій батькам або іншим законним представникам учня (ви- хованця) для забезпечення їхньої активної участі в освітньому процесі.
Завдання НРЦ6:
- здобуття дітьми з особливими освітніми потребами, зумовлени- ми складними порушеннями розвитку, початкової та базової се- редньої освіти з урахуванням особливостей їхнього психофізич- ного розвитку та відповідно до освітньої програми центру;
- забезпечення системного кваліфікованого психолого-педагогіч- ного супроводу дітей зі складними порушеннями з урахуванням стану їхнього здоров’я, особливостей психофізичного розвитку;
- соціалізація та інтеграція дітей зі складними порушеннями в суспільство;
- проведення корекційно-розвиткової роботи;
- надання реабілітаційних послуг згідно з індивідуальною програмою реабілітації дитини з інвалідністю;
- надання консультацій батькам або іншим законним представникам, які виховують дітей зі складними порушеннями, з метою обов’язкового залучення їх до освітнього процесу.
- Спецшкола для дітей з порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату може забезпечувати здобуття загальної середньої освіти на одному чи кількох рівнях освіти:
початкова освіта – 1–4 класи;
базова середня освіта – 5–10 класи;
профільна середня освіта – 11–13 класи.
Спецшкола для дітей з тяжкими порушеннями мовлення може забезпечувати здобуття загальної середньої освіти на одному або двох рівнях освіти:
початкова освіта – 1–4 класи;
базова середня освіта – 5–10 класи.
Після здобуття базової середньої освіти в спеціальній школі для дітей з тяжкими порушеннями мовлення діти можуть продовжити здобуття повної загальної середньої освіти в ліцеях або закладах професійної (професійно-технічної) освіти.
Спеціальна школа для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку може забезпечувати здобуття загальної середньої освіти на одному або двох рівнях освіти:
початкова освіта – 1–4 класи;
базова середня освіта – 5–10 (11) класи.
Для учнів (вихованців), які за станом здоров’я можуть оволодіти професією певного кваліфікаційного рівня, за наявності відповідної на- вчально-матеріальної бази відкриваються класи з поглибленою про- фесійною орієнтацією. Зарахування учнів (вихованців) до таких класів проводиться з урахуванням їхніх побажань (якщо їм не протипоказане навчання за певною спеціальністю) за заявою батьків або інших закон- них представників.
НРЦ забезпечує здобуття початкової та базової середньої освіти із загальним строком навчання 10 (11) років:
початкова освіта – 1–4 класи;
базова середня освіта – 5–10 (11) класи.
У закладах мають бути такі приміщення:
- навчальний корпус: навчальні класи/кабінети, бібліотека, кабіне- ти вчителів, спортивна і актова зала тощо;
- відділення корекційно-розвиткової роботи (у спецшколі) і реа- білітації (медичної, фізичної, психолого-педагогічної, соціаль- но-побутової);
- спальний корпус (блок) зі спальними та іншими кімнатами для відпочинку і дозвілля, санвузли (туалетні та душові кімнати, кім- нати гігієни для дівчат);
- харчоблок/їдальня.
У спецшколі навчаються і проживають діти, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, зокрема діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування.
У НРЦ навчаються і проживають діти з особливими освітніми потребами, зумовленими складними вадами розвитку, зокрема діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування.
Діти з особливими освітніми потребами, зумовленими складними по- рушеннями розвитку, – діти, які мають два або більше порушень, або діти, які себе не обслуговують і відповідно до індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю потребують індивідуального догляду та супроводу.
Публікація підготовлена за загальною редакцією Юрія Бєлоусова, експерта Ради Європи, виконавчого директора Експертного центру з прав людини.
Ознайомитись з повним текстом методологічних рекомендацій ви можете у доданому файлі.
Це видання підготовлено в рамках проекту Ради Європи Посилення імплементації європейських стандартів прав людини в Україні.
Публікація підготовлена за загальною редакцією Юрія Бєлоусова, експерта Ради Європи, виконавчого директора Експертного центру з прав людини.